سان ست تور

سه‌شنبه, 13 شهریور 1403

### سفرنامه‌ای به تبریز، جلفا و کندوان: سفری در دل تاریخ و فرهنگ با سان ست تور

#### روز اول: ورود به تبریز، شهری در قلب تاریخ ایران

آفتاب تازه در آسمان شهر تهران طلوع کرده بود که ما، گروهی از مسافران مشتاق، در مقابل دفتر سان ست تور جمع شدیم. سفر ما به سوی یکی از کهن‌ترین و فرهنگی‌ترین شهرهای ایران آغاز می‌شد: تبریز. تبریز که به حق نگین آذربایجان خوانده می‌شود، شهری است که در هر گوشه‌اش می‌توان ردپای تاریخ، هنر و تمدن را مشاهده کرد.

سفر طولانی ما به تبریز با اتوبوسی راحت آغاز شد و پس از گذر از دشت‌ها و کوه‌های سرسبز شمال غربی ایران، به این شهر زیبا رسیدیم. تبریز، شهری با بناهای تاریخی چشمگیر و فرهنگ غنی، میزبان ما بود. اولین مقصد ما بازار تبریز، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان بود. این بازار که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، همچنان پرجنب‌وجوش و پر از زندگی است. با قدم زدن در میان راهروهای پیچ در پیچ بازار، بازرگانان محلی را دیدیم که به فروش صنایع‌دستی، فرش‌های زیبا و سوغات‌های مختلف مشغول بودند.

آقای مولایی، لیدر پرانرژی ما، توضیحاتی در مورد تاریخچه بازار تبریز داد: این بازار که در دوران صفوی به اوج شکوفایی رسید، با معماری باشکوهش، یکی از مراکز مهم تجاری در راه ابریشم بوده است. سقف‌های بلند، گنبدهای آجری و حجره‌های قدیمی آن، نمایانگر عظمت و شکوه دوران گذشته هستند.

بعد از ظهر، به سمت مقبره الشعرا رفتیم؛ جایی که بیش از 400 شاعر، عارف و دانشمند ایرانی در آن آرمیده‌اند. از جمله برجسته‌ترین این شخصیت‌ها می‌توان به استاد شهریار، شاعر معاصر، اشاره کرد. فضای معنوی و آرام مقبره، ما را به تفکر واداشت و آقای مولایی با خواندن اشعاری از شهریار، بر زیبایی این لحظات افزود.

#### روز دوم: سفر به جلفا، شهر فرهنگ و طبیعت

صبح روز دوم، پس از صرف صبحانه‌ای لذیذ در هتل، به سمت جلفا، شهری در مرز ایران و ارمنستان، حرکت کردیم. جلفا که به خاطر قرار گرفتن در کنار رودخانه ارس و نزدیکی به مرز، همواره نقش مهمی در تاریخ ایران ایفا کرده، میزبان ما بود. اولین مقصد ما کلیسای سنت استپانوس بود؛ یکی از زیباترین کلیساهای ایران که در دل کوه‌های سرسبز ارس قرار دارد.

آقای مولایی با شور و شوق از تاریخچه این کلیسا گفت: کلیسای سنت استپانوس که در قرن نهم میلادی ساخته شده، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ارامنه ایران است و به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. معماری زیبا و منحصر به فرد آن، ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری ارمنی و ایرانی است که بر جذابیت آن افزوده است.

بعد از بازدید از کلیسا، به سوی رودخانه ارس رفتیم. در حاشیه این رودخانه، می‌توانستیم نظاره‌گر طبیعت زیبا و بکر منطقه باشیم. جلفا با طبیعت دلنشین خود، جایگاهی ویژه در دل هر گردشگری پیدا می‌کند.

در پایان روز، به بازارچه مرزی جلفا رفتیم؛ جایی که می‌توانستیم از نزدیک با مردم محلی و آداب و رسومشان آشنا شویم. مردم جلفا، با چهره‌های مهربان و صمیمی، همواره به میهمان‌نوازی معروف بوده‌اند. بازارچه‌های محلی جلفا پر از کالاهای سنتی و وارداتی بود که هر کدام داستانی از تبادل فرهنگی میان دو کشور ایران و ارمنستان را روایت می‌کردند.

#### روز سوم: کندوان، روستایی در دل کوه‌ها

صبح روز سوم، با اشتیاق فراوان به سوی کندوان، یکی از روستاهای شگفت‌انگیز ایران حرکت کردیم. کندوان، روستایی است که خانه‌هایش در دل کوه‌ها و صخره‌ها تراشیده شده‌اند و به شکل کندوهای زنبور عسل ساخته شده‌اند. این روستا که بیش از 700 سال قدمت دارد، نمونه‌ای زنده از زندگی انسان در دل طبیعت و سازگاری با محیط زیست است.

آقای مولایی با شور و هیجان درباره تاریخچه کندوان صحبت کرد: این روستا که در دل کوه‌های سهند قرار دارد، یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است. مردم کندوان، با تراشیدن صخره‌های سخت، خانه‌هایی ساخته‌اند که در برابر سرما و گرمای شدید مقاوم بوده و فضایی گرم و دلنشین را برای ساکنان فراهم می‌کند.

قدم زدن در کوچه‌های باریک و پرپیچ‌وخم کندوان، تجربه‌ای منحصربه‌فرد بود. مردمان محلی با لهجه آذری شیرینشان به گرمی از ما استقبال کردند و آداب و رسوم خاص خود را با ما در میان گذاشتند. در یکی از خانه‌های صخره‌ای، چای سنتی و شیرینی محلی به ما تعارف شد و ما با لذت از این پذیرایی ساده و صمیمی بهره بردیم.

پس از گشت و گذار در کندوان، به سوی یک چشمه آب معدنی که در نزدیکی روستا قرار دارد، رفتیم. این چشمه که به خاطر خواص درمانی‌اش معروف است، مقصدی محبوب برای گردشگران و مردم محلی است. آب گوارای چشمه، خستگی سفر را از تنمان بیرون کرد و انرژی تازه‌ای به ما بخشید.