سان ست تور

باداب سورت

27
شنبه, 10 شهریور 1403

### سفرنامه‌ای یک‌روزه به باداب‌ سورت، سمنان: نگینی در دل طبیعت


#### سپیده‌دم: آغاز سفر به سوی شگفتی‌های زمین


خورشید تازه طلوع کرده بود و پرتوهای نخستین خود را بر دشت‌های پهناور سمنان می‌پاشید که ما، گروهی مشتاق و پرانرژی، در مقابل دفتر سان ست تور در تهران گرد هم آمدیم. مقصد این بار ما یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین پدیده‌های طبیعی ایران بود: چشمه‌های رنگارنگ باداب‌ سورت، در استان سمنان.


سفرمان با اتوبوسی راحت و در فضایی دوستانه آغاز شد. جاده‌ای که به سوی سمنان می‌رفت، هر لحظه با مناظری تازه و دلنشین‌تر، ما را به وجد می‌آورد. کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های وسیع و هوای تازه، نوید سفری متفاوت و به‌یادماندنی را می‌داد. در طول مسیر، آقای مولایی، راهنمای سفر ما، با بیان اطلاعاتی از تاریخچه و موقعیت جغرافیایی این پدیده شگفت‌انگیز، ما را بیشتر با مقصد آشنا کرد.


#### ظهر: ورود به باداب‌ سورت، تلاقی رنگ‌ها و شگفتی‌ها


پس از چند ساعت پیمودن مسیر و عبور از جاده‌های کوهستانی، سرانجام به منطقه زیبای اورست در شهرستان مهدی‌شهر رسیدیم. از اینجا، باید کمی پیاده‌روی می‌کردیم تا به چشمه‌های باداب‌ سورت برسیم. مسیر پیاده‌روی از میان تپه‌های خاکی و سنگلاخی می‌گذشت و هر لحظه که به مقصد نزدیک‌تر می‌شدیم، شور و هیجانمان بیشتر می‌شد.


سرانجام، پس از پشت سر گذاشتن تپه‌ای بلند، باداب‌ سورت در برابر چشمان ما پدیدار شد. اینجا، درست در دل طبیعت بکر سمنان، چشمه‌هایی قرار داشتند که گویی رنگین‌کمانی از دل زمین جوشیده و بر سطح آن پهن شده بود. باداب‌ سورت با حوضچه‌های پلکانی و رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز خود، یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی ایران و جهان به شمار می‌رود.


آقای مولایی با شور و اشتیاق درباره تاریخچه این چشمه‌های شگفت‌انگیز برای ما گفت: باداب‌ سورت به معنای "آب گازدار" و "شدید" است و این چشمه‌ها به دلیل تراکم بالای مواد معدنی و رسوبات، به این رنگ‌های شگفت‌آور در آمده‌اند. قدمت این پدیده طبیعی به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و باداب‌ سورت پس از پاموک‌کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور و پلکانی جهان است.


آب چشمه‌ها که از دل زمین جوشیده و به حوضچه‌ها می‌ریخت، با برخورد به نور خورشید، رنگ‌هایی بی‌نظیر را به نمایش می‌گذاشت. هر حوضچه، به واسطه تراکم متفاوت مواد معدنی، رنگی خاص و منحصربه‌فرد داشت و این تضاد رنگ‌ها، زیبایی بی‌نظیری به این منطقه بخشیده بود.


#### عصر: استراحت و لذت از آرامش طبیعت


پس از بازدید و گرفتن عکس‌های یادگاری، کنار یکی از حوضچه‌ها نشستیم و از زیبایی و آرامش این منطقه لذت بردیم. باد خنکی می‌وزید و صدای آرامش‌بخش آب، فضایی بی‌نظیر و دلپذیر را برای استراحت فراهم کرده بود. آقای مولایی با بیان داستان‌ها و افسانه‌های محلی مرتبط با باداب‌ سورت، بر جذابیت این لحظات افزود. او گفت که مردم محلی این چشمه‌ها را مقدس می‌دانند و باور دارند که آب آن‌ها دارای خواص درمانی برای بیماری‌های پوستی و مفصلی است.


با گذر زمان، خورشید به تدریج به افق نزدیک می‌شد و نور طلایی رنگ غروب بر روی حوضچه‌ها می‌درخشید. این صحنه‌ باشکوه و دیدنی، یکی از زیباترین تصاویر سفرمان بود؛ تصویری که هرگز از یاد نخواهیم برد.


#### غروب: خداحافظی با باداب‌ سورت و بازگشت به تهران


با فرارسیدن غروب، زمان بازگشت فرا رسید. در حالی که باداب‌ سورت را ترک می‌کردیم، قلبمان پر از حس شکرگزاری بود. شکرگزاری از این که فرصتی یافتیم تا یکی از زیباترین و نادرترین پدیده‌های طبیعی ایران را از نزدیک ببینیم و از آن لذت ببریم.


بازگشت به تهران، با جاده‌ای که حالا در سکوت شب فرو رفته بود، فرصت خوبی بود تا خاطرات این سفر یک‌روزه را مرور کنیم. سفری که نه تنها ما را با زیبایی‌های طبیعی سرزمینمان آشنا کرد، بلکه فرصتی بود تا در دل طبیعت آرامش بیابیم و لحظاتی از هیاهوی زندگی روزمره فاصله بگیریم.


پایان

یک دیدگاه بنویسید

اشتراک گذاری با