سان ست تور

شیراز

شنبه, 10 شهریور 1403

روز اول: آغاز سفر و ورود به شیراز

ساعت 5 صبح بود که با هیجان و اشتیاق فراوان، در پایانه مسافربری تهران منتظر اتوبوس سان ست تور ایستاده بودیم. هوای خنک صبحگاهی، و صدای آرام وزش باد، نوید یک سفر به یادماندنی را می‌داد. لیدر این سفر، آقای میثم مولایی، با انرژی خاصی به ما خوش‌آمد گفت و وعده یک ماجراجویی چهار روزه در شهر زیبای شیراز را داد.

پس از یک سفر هشت ساعته که با توضیحات تاریخی و فرهنگی آقای مولایی همراه بود، سرانجام به شیراز، شهر عشق و ادب، رسیدیم. اولین مقصد ما هتل سنتی "فارس" بود؛ یک اقامتگاه بومگردی که با معماری اصیل ایرانی و حیاط مرکزی زیبا، بلافاصله ما را به دل تاریخ این شهر برد.

روز دوم: تخت جمشید و پاسارگاد

صبح روز دوم، پس از صرف یک صبحانه سنتی با نان داغ، پنیر و چای معطر در هتل، به سمت نخستین مقصد تاریخی سفرمان حرکت کردیم: تخت جمشید، این بنای عظیم که یادگار دوره هخامنشیان است، در حدود 60 کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده و یکی از برجسته‌ترین آثار باستانی ایران به شمار می‌آید.

آقای مولایی در حالی که ما را در میان ستون‌ها و سرستون‌های عظیم تخت جمشید می‌برد، تاریخچه‌ای از این مجموعه را برایمان تعریف کرد. تخت جمشید، در واقع پایتخت آیینی امپراتوری هخامنشیان بود که توسط داریوش بزرگ در سال 518 پیش از میلاد ساخته شد. این مجموعه با داشتن کاخ‌ها، پلکان‌ها و نقش‌برجسته‌های زیبا، نمایانگر شکوه و عظمت دوران هخامنشی است.

بعدازظهر به سمت پاسارگاد، اولین پایتخت هخامنشیان و محل دفن کوروش بزرگ حرکت کردیم. مقبره کوروش با ساختاری ساده ولی باشکوه، در دل دشتی وسیع قرار دارد. آقای مولایی با شوق و هیجان، داستان زندگی و مرگ کوروش را برایمان بازگو کرد و از اهمیت این پادشاه بزرگ در تاریخ ایران گفت. بازدید از پاسارگاد، با حس خاصی از احترام و افتخار به میراث ایران کهن همراه بود.

روز سوم: مسجد نصیرالملک، شاهچراغ و حافظیه

روز سوم با بازدید از مسجد نصیرالملک، معروف به "مسجد صورتی"، آغاز شد. این مسجد با کاشی‌کاری‌های زیبا و پنجره‌های رنگینش، یکی از جواهرات معماری اسلامی در شیراز است. نور خورشید که از پنجره‌های رنگی این مسجد به داخل می‌تابد، فضای داخلی را به یک نمایشگاه از رنگ و نور تبدیل می‌کند. آقای مولایی در حین بازدید، تاریخچه مسجد را برای ما شرح داد و از هنرمندان بزرگی که در ساخت آن نقش داشته‌اند، یاد کرد.

بعد از مسجد نصیرالملک، به سمت شاهچراغ، زیارتگاه مهم و مقدس شیراز حرکت کردیم. شاهچراغ، محل دفن احمد بن موسی، برادر امام رضا (ع)، است. این زیارتگاه با معماری باشکوه و آیینه‌کاری‌های بی‌نظیر، یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی شیراز به شمار می‌رود. در فضای روحانی این مکان، لحظاتی را به دعا و تفکر گذراندیم.

عصر روز سوم به حافظیه، مقبره حافظ، شاعر بزرگ ایرانی، رفتیم. آقای مولایی با شور و اشتیاق، غزلی از حافظ را برایمان خواند و از زندگی و آثار او گفت. فضای آرام و دلنشین حافظیه، با درختان سرو و حوض‌های آب، جایی بود که همه ما در آن به آرامش رسیدیم و لحظاتی را در سکوت به تأمل در شعرهای حافظ گذراندیم.

روز چهارم: باغ ارم، باغ دلگشا و بازار وکیل

صبح روز چهارم، آخرین روز سفر، را با بازدید از باغ ارم آغاز کردیم. این باغ که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، یکی از نمونه‌های بارز باغ‌های ایرانی است. آقای مولایی در حین قدم زدن در میان درختان سرو بلند و گل‌های رنگارنگ باغ، از تاریخچه این مکان و اهمیت آن در فرهنگ ایرانی گفت. ساختمان اصلی باغ ارم با معماری زیبای خود، یکی از جاذبه‌های اصلی این باغ است.

بعد از باغ ارم، به باغ دلگشا رفتیم؛ باغی که با درختان مرکبات و نارنج، و حوض‌های آب زیبایش، جلوه‌ای دلنشین از هنر باغ‌سازی ایرانی را به نمایش می‌گذارد. آقای مولایی از نقش این باغ در دوره ساسانیان و تاریخچه آن در دوران اسلامی گفت.

آخرین مقصد ما در این سفر، بازار وکیل بود. بازاری قدیمی و سنتی با معماری باشکوه دوران زندیه که هنوز هم به عنوان قلب اقتصادی شیراز فعال است. آقای مولایی توضیح داد که این بازار توسط کریم‌خان زند ساخته شده و یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری آن دوره بوده است. در این بازار، فرصت داشتیم تا از صنایع دستی محلی خرید کنیم و با فرهنگ مردم شیراز از نزدیک آشنا شویم.

در پایان سفر، همگی با خاطراتی ناب و تصاویری بی‌نظیر از شهر شیراز، به سمت تهران بازگشتیم. این سفر چهار روزه با سان ست تور و راهنمایی‌های دقیق و دلنشین آقای میثم مولایی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای همه ما بود. شیراز با تاریخ غنی و فرهنگ عمیق خود، بار دیگر دل ما را به خود جذب کرد و ما را به یادگاری‌های پرارزش از گذشته‌های دور و نزدیک خود متصل ساخت.