سان ست تور

شنبه, 10 شهریور 1403

### سفرنامه طبس: شهر تضادها با سان ست تور

#### روز اول: حرکت به سمت طبس و بازدید از بافت تاریخی

ساعت پنج صبح بود که همگی مسافران در پایانه مسافربری تهران گرد هم آمدیم. آقای میثم مولایی، لیدر با تجربه سان ست تور، با انرژی همیشگی‌اش ما را به سفری سه روزه به قلب کویر، شهر طبس، دعوت کرد. طبس به عنوان "شهر تضادها" شناخته می‌شود؛ شهری که در میان بیابان‌های خشک و کویری، باغ‌ها و آبشارهای دلپذیری را در خود جای داده است.

پس از یک سفر طولانی اما لذت‌بخش، سرانجام به طبس، شهری در استان خراسان جنوبی، رسیدیم. طبس با تاریخچه‌ای طولانی و طبیعتی شگفت‌انگیز، یکی از مقاصد گردشگری متفاوت ایران است. ابتدا به اقامتگاه سنتی خود در دل این شهر تاریخی رفتیم. اقامتگاه ما، با معماری سنتی و حیاطی مرکزی، حس و حال دوران قدیم را به ما منتقل می‌کرد.

بعد از استراحتی کوتاه، به سمت بافت تاریخی شهر طبس حرکت کردیم. طبس با بافت تاریخی و کوچه‌های پر پیچ و خم خود، نمونه‌ای زنده از معماری کهن ایرانی است. آقای مولایی ما را به بازدید از چند بنای قدیمی برد که از جمله آن‌ها می‌توان به آرامگاه پیر حاجات و مسجد جامع طبس اشاره کرد. مسجد جامع با معماری ساده و در عین حال زیبا، قدمتی چند صد ساله دارد و یکی از نمادهای تاریخی شهر به شمار می‌رود. آرامگاه پیر حاجات نیز مکانی مذهبی و زیارتی است که مردم محلی و زائران از دور و نزدیک برای زیارت به این مکان می‌آیند.

#### روز دوم: ماجراجویی در تنگه مرتضی علی و چشمه آبگرم

صبح روز دوم، پس از صرف یک صبحانه محلی، به سوی تنگه مرتضی علی حرکت کردیم. این تنگه یکی از عجایب طبیعی طبس است و تلفیقی از آب‌های گرم و سردی است که در دل کویر جاری هستند. مسیر پیاده‌روی به سوی تنگه، از میان کوه‌ها و دره‌های عمیق می‌گذرد و در هر قدم، طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد پیش روی ما قرار می‌گیرد.

آقای مولایی در حین راهنمایی، از تاریخچه و افسانه‌های مرتبط با این منطقه برای ما گفت. تنگه مرتضی علی در کنار رودخانه‌ای قرار دارد که در بخشی از آن آب گرم و در بخشی دیگر آب سرد جریان دارد؛ همین تضاد شگفت‌انگیز یکی از دلایل معروفیت این تنگه است. وقتی به چشمه آبگرم رسیدیم، برخی از مسافران فرصتی یافتند تا پاهای خود را در آب گرم فرو ببرند و از این تجربه لذت ببرند.

بعد از ظهر، به سمت باغ گلشن، یکی از باغ‌های تاریخی و مشهور طبس، حرکت کردیم. این باغ، نمونه‌ای از هنر باغ‌سازی ایرانی در دل کویر است که با آبشارها و جویبارهای خود، حس تازگی و طراوت را به گردشگران القا می‌کند. آقای مولایی با دقت، تاریخچه باغ گلشن را برایمان شرح داد: این باغ در دوره زندیه ساخته شده و به دلیل سیستم آبرسانی خاص و تنوع گیاهی خود، یکی از شگفتی‌های شهر طبس به شمار می‌رود.

#### روز سوم: بازدید از ازمیغان و بازگشت به تهران

در روز سوم سفر، پس از یک صبحانه سنتی، به سمت روستای زیبای ازمیغان حرکت کردیم. این روستا که در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی طبس قرار دارد، یکی از نمونه‌های شگفت‌انگیز تضاد طبیعت در دل کویر است. در حالی که ازمیغان در میان کوه‌های خشک و کویری قرار دارد، نخلستان‌ها و شالیزارهای برنج در آن به چشم می‌خورد؛ تضادی که نشان از هوش بالای مردمان این منطقه در مدیریت آب و کشاورزی دارد.

آقای مولایی توضیح داد که ازمیغان به دلیل قرار گرفتن در مسیر آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌های فصلی، دارای زمین‌های حاصلخیز و آب فراوان است. در این روستا، مردم به کشت برنج و نخل‌داری مشغول هستند و این امر باعث شده که ازمیغان به یک منطقه‌ی حاصلخیز و سرسبز در دل کویر تبدیل شود.

قدم زدن در میان نخلستان‌ها و شالیزارهای برنج، تجربه‌ای متفاوت و دلپذیر بود. همه ما از این که در دل کویر چنین مکانی را می‌بینیم، شگفت‌زده شده بودیم. در حین بازدید از روستا، با مردم محلی نیز دیدار کردیم و از نزدیک با فرهنگ و آداب و رسومشان آشنا شدیم.

پس از بازدید از ازمیغان، به طبس بازگشتیم و برای سفر بازگشت به تهران آماده شدیم. در طول مسیر بازگشت، همگی خاطرات این سفر سه روزه را مرور می‌کردیم؛ سفری که نه تنها ما را به دل تاریخ و طبیعت شگفت‌انگیز طبس برد، بلکه ما را با فرهنگ و زندگی مردم این منطقه بیشتر آشنا کرد.